Po celém městě byste jich napočítali bezmála 1 100. Na zastávkách, v parcích, na náměstích, podél frekventovaných chodníků či u hřišť. Řeč je o koších na odpadky. Přesto, že každý z nich je vyvážen minimálně dvakrát či třikrát týdně – a některé dokonce i několikrát denně – nastávají situace, kdy koš je přeplněn. Pomoci s řešením těchto situací by mohla i speciální nádoba s lisem. Jedna taková byla dnes Technickými službami Zlín zkušebně instalována v parku Komenského, poblíž budovy bývalé krajské knihovny.
Jde o chytrý koš High Capacity na směsný komunální odpad se zabudovaným řetězovým lisem. Energii potřebnou k provozu lisu získává ze zabudované baterie, která je napojena na fotovoltaickou desku. Lis stlačuje vhozený opad, čímž dochází ke snížení objemu. Koš navíc může on-line předávat informace o svém naplnění. To vše by podle údajů výrobce mělo snižovat četnost svozu minimálně o 80 procent. „Může jít o zajímavý krok na naší cestě v hledání efektivních řešení pro čistější město. Nyní poběží testovací provoz, po jeho skončení vše vyhodnotíme,“ uvedl radní města Zlína Pavel Simkovič.
Technické služby Zlín věnují zvyšování úrovně a efektivity komunálního servisu velkou péči. V první polovině června například pracovníci městské společnosti testovali malý nákladní automobil s elektrickým pohonem, který by primárně sloužil právě k vyvážení odpadkových košů. Vůz je velmi kompaktní, při délce do čtyř metrů a šířce 1,5 metru dokáže uvést zhruba 1 200 kilogramů nákladu. Malé rozměry jsou velmi důležité – vozy se často pohybují po chodnících, cestičkách v parku a na dalších místech, kde se obtížně manévruje. „A právě elektrický pohon je pro tuto činnost ideální. Nevadí mu časté zastavování a rozjezdy, neobtěžuje okolí hlukem a emisemi. V blízké době proto jedno vozidlo zakoupíme,“ uvedl již dříve ředitel Technických služeb Zlín Jakub Černoch.
S elektroauty už přitom Technické služby mají dobré zkušenosti. Od loňského roku provozují tři elektrické dodávky. Nasazovány jsou pro potřeby dispečinku, jako pohotovost pro opravy veřejného osvětlení či semaforů a slouží také středisku stavební a zimní údržby. Dalším inovativním řešení, které se momentálně testuje, je i solární soustava pro veřejné osvětlení. Je tvořena osvětlovacím prvkem s LED technologií, solárním panelem s výkonem 275 W a lithiovou baterie s kapacitou 100 Ah. Není tak potřeba žádný přívod elektrické energie a akumulátor by měl s rezervou pokrýt potřebnou dobu provozu svítidla. I v tomto případě rozhodnou o dalším využití výsledky zkušebního provozu.
„Snažíme se podporovat a zprovoznit moderní chytré technologie do chodu města. Pilotní projekt chytrého koše, stejně jako solární veřejní osvětlení, jsou příklady efektivního zapojení chytrých technologií,“ řekl k projektu radní Jiří Jaroš.