Parky, zastávky, náměstí, hřiště, frekventované ulice. Tam všude jsou instalovány odpadkové koše. Celkem jich je ve městě 1 091, o vývoz se starají Technické služby Zlín. A není toho málo, co musejí stihnout. Každý koš se vyváží nejméně dvakrát až třikrát za týden, některé ale i třikrát denně. Měsíčně tak pracovníci technických služeb ručně vysypou na korby malých komunálních vozidel obsah zhruba 12 000 košů. I v této činnosti se Technické služby Zlín snaží o stálé zlepšování servisu. Košů přibývá, zvyšuje se frekvence vývozů a nasazuje nová technika – v první polovině června se na svozu podílel i moderní nákladní elektromobil Goupil G5.
„Snažíme se reagovat na to, jak centrum města ožívá. Průběžně zlepšujeme náš servis i v této oblasti. Instalujeme nové odpadkové koše, zvyšujeme frekvenci svozu. Například v parku Komenského nově vyvážíme koše třikrát denně. Bohužel se navíc musíme potýkat s tím, že odpadkové koše jsou mnohdy zneužívány k ukládání komunálního odpadu, a někteří pořadatelé akcí v centru neřeší zajištění odvozu odpadků,“ vysvětluje městský radní Michal Čížek, do jehož kompetence spadají i Technické služby Zlín. To s sebou pochopitelně přináší nutnost zvyšování počtu pracovníků a také nákup nových strojů. Aktuálně se proto připravuje nákup dvou nových vozů, a to s elektrickým pohonem. Testování této techniky se uskutečnilo v první polovině června.
Šlo o nákladní automobil typu Goupil G5, který má pro tuto činnost optimální parametry – při délce 3,8 metru a šířce 1,5 metru dokáže uvést až 1 200 kilogramů nákladu. Malé rozměry jsou velmi důležité – vozy se často pohybují po chodnících, cestičkách v parku a na dalších místech, kde se obtížně manévruje. „A právě elektrický pohon je pro tuto činnost ideální. Nevadí mu časté zastavování a rozjezdy, neobtěžuje okolí hlukem a emisemi. V blízké době proto zakoupíme dvě vozidla,“ podotýká Jakub Černoch. Vozy Goupil G5 mají podle zvoleného akumulátoru dojezd až 200 kilometrů, maximální rychlost činí 70 kilometrů v hodině.
S elektroauty už přitom Technické služby mají dobré zkušenosti. Od loňského roku provozují tři elektrické dodávky. Nasazovány jsou pro potřeby dispečinku, jako pohotovost pro opravy veřejného osvětlení či semaforů a slouží také středisku stavební a zimní údržby. Pořízení jednoho kusu vozu se díky dotaci podařilo srazit na zhruba 480 000 korun bez DPH. Levný provoz a příznivé servisní náklady znamenají, že během pětiletého provozu každá tato dodávka uspoří přes 140 000 korun. Obdobný efekt se očekává i v případě aktuálně připravovaného nákupu. „Kromě toho to vnímáme jako jeden z příspěvků ke zlepšení životního prostředí ve městě,“ dodává Jakub Černoch.