Technickým službám Zlín začaly povinnosti se zimní údržbou. A to nejen podle kalendáře, ale i prakticky. První zásah měli jejich pracovníci po slabém sněžení v neděli večer a v noci, kdy se ve výškách okolo 380 metrů nad mořem držela na vozovkách nesouvislá vrstva sněhu.
Silničáři zasahovali v lokalitách Maják, Kudlov, Jaroslavice a Kocanda. „Ve večerních hodinách jsme nasadili dva sypače, aby byla garantována sjízdnost pro MHD. Komunikace včetně chodníků pak byly podle aktuální situace ošetřovány posypem znova od 3. hodiny ranní, aby byly kolem šesté sjízdné,“ popsal situaci ředitel Technických služeb Zlín Jakub Černoch.
Technické služby Zlín se v zimním období, trvajícím od začátku listopadu do konce března, starají o 265 kilometrů místních komunikací a 164 kilometrů chodníků a cyklostezek. Kromě toho musejí udržovat v pořádku točny MHD, přechody či parkovací plochy. Komunikace a chodníky jsou rozděleny do čtyř kategorií podle priority. Ty nejdůležitější úseky musí být v pořádku do čtyř hodin, naopak u těch ve čtvrté kategorii se následky sněžení odstraňují až to situace dovolí.
Technické služby Zlín už mají naskladněny i zásoby posypových materiálů. Konkrétně jde mimo jiné o 800 tun soli, 300 krychlových metrů směsi soli s pískem a dalších 100 krychlových metrů písku. Pokud jde o techniku, k dispozici má jak sypače ve dvou velikostech, tak i traktory či sněhové frézy.
Kamery pomohou lépe předvídat
Nově navíc pomůže dispečerům Technických služeb Zlín přesněji předvídat počasí nově vybudovaná meteorologická stanice na točně v Jaroslavicích. Kamera umožňuje v reálném čase sledovat stav komunikace, senzory pak monitorují teplotu vozovky, intenzitu srážek, teplotu vzduchu a vlhkost. Veškerá data budou součástí silničního meteorologického informačního systému METIS. Hodinově aktualizovaná předpověď stavu povrchu vozovky bude k dispozici s rozlišením 1 km. „Sázka na nové technologie se rozhodně vyplatí. Kromě zvýšení efektivity plánování zásahů zimní údržby jde především o zvýšení bezpečnosti na komunikacích, spravovaných Technickými službami Zlín,“ uvedl Michal Čížek, radní odpovědný za dopravu.
Celkové náklady na vybudování meteostanice dosahují téměř 700 000 Kč, v provozu bude od prosince. Obdobnou meteostanici navíc instaluje DSZO na Jižních Svazích, společnost CROSS pak provozuje stanici v Malenovicích. Data ze všech tří budou dispečerům Technických služeb Zlín k dispozici. „Díky tomu budeme mít přesnou předpověď a trvalý výhled na nejproblematičtější úseky ve Zlíně, včetně nočního vidění,“ uzavírá Jakub Černoch.